مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22632 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

براي پيمودن راه حق و رسيدن به خدا چه راه حلي پيشنهاد مي كنيد؟
بعضي از جواب هاي ما سلسله وار و مترتب بر يكديگر است. مخصوصاً در باب دستورات اخلاقي و سير و سلوكي بايد بدانيم براي مورد خاصي قبلاً چه راهكاري را ارائه كرده ايم و از نتايج آن آگاه شويم تا به ترتيب راهكارهاي بعدي بيان شود. از اين رو شماره ي نامه قبلي حتماً لازم است و شما هم در نامه ي بعد هم شماره ي نامه ي قبل را و هم شماره ي نامه اي كه اكنون به حضورتان ارسال مي شود، ذكر كنيد. براي جواب اين سؤال شما اكنون يك خط و سير كلي را پيشنهاد مي كنيم و اگر خواستيد كامل تر و ريزتر وارد جواب شويم در نامه ي بعد با ذكر شماره ي نامه هاي قبلي، ما را مطلع سازيد. به طور غالبي سير الي الله و وصال حق تدريجي و پله پله ميسر مي گردد. در اين باره راهكارهاي زير را عملي كنيد: 1. فراگيري يك دوره كامل اصول عقايد: بايد اصول اعتقادات را از روي يقين بپذيريد چون اصول دين تقليدي نيست. به ترتيب از اصل توحيد و خداشناسي شروع كنيد تا به معاد برسيد. اگر در اين باب زمينه ي مطالعاتي نداريد از كتاب هاي اعتقادي آقاي محسن قرائتي آغاز كنيد و سپس از كتاب هاي استاد شهيد مطهري. كتاب هاي شهيد مطهري مثل: «توحيد»، «نبوّت»، «اصل عدل در اسلام»، «امامت و رهبري»، «معاد». (اين چند كتاب مجموعاً در جلد چهارم مجموعه آثار شهيد مي باشد.) كتاب «عدل الهي» آن شهيد هم مفيد است. كتاب «آموزش عقايد» اثر استاد مصباح هم در سير مطالعاتي اصول عقايد مفيد و لازم است. 2. شناخت واجبات و محرمات و رعايت آن: از ضروريات سير الي الله دانستن واجبات و محرمات الهي است. در اين باره بايد با رساله و مسايل شرعي آشنا شد و حداقل واجبات و محرمات مورد ابتلاي خود را بدانيد. كتاب هايي مثل: «گناهان كبيره» اثر شهيد دستغيب و «گناه شناسي» اثر آقاي محسن قرائتي در اين باره جزو سير مطالعاتي شما قرار گيرد. 3. شناخت صفات زشت و زيباي انساني: در سير الي الله شناخت صفات و حالات پسنديده و نكوهيده لازم است. در اين مرحله فقط بايد بشناسيد كه انسان چه صفات نيك و بدي دارد و شخص شما چه صفات نيك و بدي داريد كه بر وجودتان سلطه انداخته است. اين كه راه علاج صفات رذيله چيست، مربوط به مراحل بعدي مي شود. هم اكنون فقط بايد يك انسان شناسي و خودشناسي نسبي را فراگيريد. يك سير مطالعاتي هم در اين باره لازم است. بعضي از كتاب هايي كه مستقيم يا غيرمستقيم به اين موضوع پرداخته اند عبارتند از: «چهل حديث» اثر امام خميني(ره)، «خودشناسي براي خودسازي» اثر استاد مصباح يزدي، «حسد» اثر آيت الله سيدرضا صدر، «اخلاق اسلامي» اثر شهيد دستغيب، «عجب و ريا» اثر سيداحمد مهري، «فطرت» اثر شهيد مطهري. از ديگر مطالعات بسيار مؤثر در الگوگيري عملي، آشنايي با سنت و سيره پيامبر(ص) و امامان(ع) و احوال بزرگان و اولياء خدا و همچنين مطالعه خاطرات و وصيت نامه هاي برخي از شهداء بزرگوار مي باشد. در آخر تأكيد مي شود سير مطالعاتي را مرتب انجام دهيد روزي اگر چه يك ساعت باشد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.